Facebook

Reacties


Laatste nieuwsberichten:

Hulp van CBS De Heidevlinder
Hekwerk Healthcent. Macouda

Nieuwsbrief december 2022

Kerstwens december 2022
Rijst Sukuta Madina en Yuna

meer nieuwsberichten...


 


Flyer van de stichting


Sponsor een Kind!!



ANBI-nr: 8520.68.803

Overeenkomst periodieke gift

KVK-nr.: 56311044

Email:
info@onderwijsvoorgambia.nl



Bankrekening Rabobank:
Rek. nr.: 0173 6660 51
IBAN: NL48 RABO 0173 6660 51
BIC: RABONL2U


Project Primary School Sukuta Madina

Een project van de Stichting Onderwijs voor Gambia mogelijk gemaakt met de hulp van de AFAS Foundation.

In deze blog een overzicht van de gebeurtenissen in het project.

Laatst bijgewerkt 18 december 2019

 
23 november 2019
Bezoekje aan de school
In de laatste week van november bezoeken we de school; we zijn benieuwd hoe de school er in werkelijkheid uitziet.

meer foto's
-------------------------------------------
30 september 2019
De school is klaar voor gebruik
Net op tijd voor aanvang van het nieuwe schooljaar 2019 - 2020 was de Primary school klaar voor gebruik. Alle murne, ramen, deuren en het hek op de verdieping zijn geschilderd en alle vloeren zijn betegeld.
In de leslokalen zijn schoolborden en prikborden opgehangen en de banken zijn in de leslokalen gezet.
Ook is hard gewerkt aan het opruimen van het schoolterrein.

meer foto's
 
-------------------------------------------
4 september 2019
De laatste loodjes
Het schoolgebouw nadert z'n voltooing. Het dak zit er op, de balustrade op de galerij van de verdieping is gemaakt, de meeste lokalen zijn betegeld en er wordt gewerkt aan de plafonds in de lokalen op de verdieping.
Blijft over wat stucwerk en het betegelen van de verande op de begane grond en de verdieping, het betegelen van de trap en van een paar lokalen.
En dan verder het schilderwerk afmaken.

meer foto's
 
-------------------------------------------
31 augustus 2019
Het nieuwe toiletgebouw
Het oude toiletgebouw van de Nurseryschool is afgebroken en wordt vervangen door een gemeenschappelijk nieuw toiletgebouw.
Het nieuwe toiletgebouw krijgt drie toiletten voor meisjes, drie toiletten voor jongens, een toilet voor de vrouwelijke leerkrachten en een toilet voor de mannelijke leerkrachten. Ook komen er twee ruimtes voor het wassen van de handen.
Nadat het oude toiletgebouw was afgebroeken is begonnen met het bouwen van het nieuwe toiletgebouw. Het toiletgebouw wordt helemaal ommuurd en krijgt aparte toegangen voor de jongens en de meisjes.


meer foto's

 
-------------------------------------------
31 augustus 2019
Betegelen van de leslokalen
Een aantal lokalen is al voorzien van een mooie tegelvloer

meer foto's
 
-------------------------------------------
12 augustus 2019
De dakconstructie
Voor de dakconstructie zijn dakprofielen gemaakt die nauwkeurig in de pilaren worden verankerd. Vervolgens worden op de profielen stalen regels gemonteerd waarop het dak zal worden bevestigd.

Meer foto's
 
-------------------------------------------
31 juli 2019
De schoolbanken zijn klaar
Alle 120 schoolbanken zijn gemonteerd en geschilderd en staan klaar om naar de school te worden getransporteerd.

meer foto's
 
-------------------------------------------
8 juli 2019
Metselen muren verdieping
Nadat de vloeren van de verdieping waren gestort en uitgehard konden de muren van de verdieping worden gemetseld. Een hele klus om alle materialen omhoog te hijsen.

meer foto's
 
-------------------------------------------
19 juni 2019
Overeind zetten van de watertoren
Nadat een stevige fundering is gemaakt is met vereende krachten de stellage voor de watervaten overeind getrokken en daarna verankerd in de fundering.
Daarna zijn de twee watervaten geplaatst en aangesloten.

meer foto's
 
-------------------------------------------
3 juni 2019
Storten van de vloeren
Nadat de muren van de begane grond en de pilaren en balken voor de eerste verdieping gereed waren konden de vloer van de begane grond en de verdieping worden gestort.
Een inspannende klus om dat zonder goede hulpmiddelen te doen, maar met een grote groep bouwers en vrijwilligers kon de klus toch snel worden geklaard.
Het betonmengsel uit de betonmolen werd in een groot vat gegoten en dat vat werd met hulp van een stellage omhoog gehezen.

meer foto's
filmpje
 
-------------------------------------------
10 mei 2019
Maken van de 120 schoolbanken

Bij een werkplaats in Sukuta zijn reeds de frames voor een groot aantal schoolbanken gelast.
In de houtafdeling van dit bedrijfje worden uit dikke planken de diverse houten onderdelen (werkblad, zitting, leuning en opbergruimte) voor de schoolbanken gezaagd en op maat gemaakt.
Deze houten onderdelen worden vervolgens mooi gepolijst.


meer foto's
filmpje

 
-------------------------------------------
10 mei 2019
Storten van de draagbalken en pilaren

Op en tussen de muren van de lokalen van de begane grond worden draagbalken en pilaren gestort waarop later de vloer en de muren van de eerste verdieping worden aangebracht.
Met stempels en eenvoudige, soms kromme, stokken wordt de bekisting voor de balken op z'n plaats gehouden.
Het beton wordt met een eenvoudige betonmolen aangemaakt en met kruiwagens naar de bouwplaats vervoerd. Daar wordt het beton met emmers uit de kruiwagens geschept en de emmers worden doorgegeven en omhoog getild naar de persoon die het beton in de bekisting kiepert.


meer foto's
filmpje

 
-------------------------------------------
20 april 2019
Metselen van de muren
De eerder gemaakte enorme hoeveelheid bouwblokken wordt in hoog tempo gebruikt voor het metselen van de begane grond muren.
In Gambia is het de gewoonte om de pilaren pas te storten nadat de muren zijn opgemetseld.

Meer foto's
 
-------------------------------------------
 
16 april 2019
Storten van de fundering
Met het vorderen van de fundering worden ook de contouren van het schoolgebouw zichtbaar.


Meer foto's
 
-------------------------------------------
9 april 2019
Fundering voor het schoolgebouw

Op plaatsen waar de pilaren voor het schoolgebouw moeten komen worden grote vierkante gaten uitgegraven en soms ook uitgehakt. Deze gaten worden volgestort met beton waarin het betonijzer voor de pilaren wordt aangebracht. Daarna wordt de bekisting voor de pilaren geplaatst.


Meer foto's
Filmpje
 
-------------------------------------------
29 maart 2019
Maaltijd voor de bouwers
Er wordt door medewerkers van de bouwer en mensen van de community hard gewerkt aan het bouwen van de school. En hard werken maakt hongerig dus het is belangrijk dat de bouwers goed te eten krijgen. Een paar mensen van de community bereiden daarom dagelijks een warme maaltijd voor de bouwers van de school. Er is uit het projectbudget wat geld beschikbaar gesteld om regelmatig rijst, olie, uien en andere ingrediënten en te kopen en om brandhout te kopen voor het vuur waarop gekookt kan worden.


Olie, rijst, uien voor de maaltijd
 
-------------------------------------------
26 maart 2019
Uitmeten schoolgebouw op schoolterrein
De bouwer heeft de vorm van het schoolgebouw op het schoolterrein uitgemeten en op het terrein uitgezet. Daarna is begonnen met het uitgraven voor de fundering


Meer foto's
 
-------------------------------------------
25 maart 2019
Schoolbanken voor Primary-1 tot Primary-3
Op de meeste scholen in Gambia zitten de kinderen in schoolbanken. Dat geldt voor de lagere scholen en voor de hogere scholen.
Het was voor de Primary school een afweging of gekozen moet worden voor de bij Nederlandse scholen overtollige schoolmeubeltjes (dit zijn dan losse schooltafeltjes en stoeltjes) of dat de schoolbanken in Gambia moeten worden gemaakt hetgeen een stuk werkgelegenheid geeft in Gambia.
De leerkrachten van de Primary school hebben een voorkeur uitgesproken voor de schoolbanken.
Het laten maken is ietsje duurder dan het uit Nederland overhalen van de schoolmeubeltjes, maar het is goed voor de werkgelegenheid.
Eerst zullen de schoolbanken voor Primary-1 t/m Primary-3 worden gemaakt; 20 setjes voor elke klas (goed voor 40 kinderen per klas).
Het lukt de werkplaats om de meubeltjes voor het regenseizoen klaar te hebben.


Meer foto's
Filmpje
 
-------------------------------------------
25 maart 2019
Lesboeken voor Primary-1 en Primary-2
Van het budget voor leermiddelen heeft Alimatou alvast voor zowel de Primary-1 als de Primary-2 twintig setjes leerboeken gekocht.
Elk setje bestaat uit de lesboeken English, Mathematics, Integrated Studies, Quantitative Reasoning en Verbal Reasoning. Elk groepje kinderen heeft nu de beschikking over een setje lesboeken; dat maakt het lesgeven een heel stuk gemakkelijker voor zowel de leerkrachten als de kinderen.
De lesboeken zijn van de school en blijven ook op school.


Meer foto's
Filmpje
 
-------------------------------------------
25 maart 2019
Maken van bouwblokken
De jongeren van de community helpen hard mee met het maken van de bouwblokken.
Met een mengsel van zand en cement wordt een mal gevuld die, nadat het mengsel goed is aangestampt, omgekeerd wordt geleegd. De bouwblokken worden enkele dagen uitgehard en tijdens het uitharden geregeld besproeid met water. Daarna worden de blokken opgestapeld.


Meer foto's
Filmpje
 
-------------------------------------------
25 maart 2019
Maken van borehole voor water voor de school
Voldoende water is essentieel voor de school; als de school compleet is gaan er op de lokatie van de Nursery en Primary school meer dan 400 kinderen naar school. Er is dan heel wat water nodig.
Besloten is om voor de watervoorziening een borehole te maken. Door deze direct aan het begin van het project te maken is er ook direct voldoende water beschikbaar voor de bouw.


Meer foto's
Filmpje
 
-------------------------------------------
22 maart 2019
Aanvoer van bouwmaterialen
Direct na het tekenen van het contract is de bouwer gestart met het aanvoeren van de belangrijkste bouwmaterialen zoals zand, gravel, cement en betonijzer.
Cement en zand zijn nodig voor het maken van de bouwblokken en samen met de gravel voor het maken van beton. In Gambia is het minder gebruikelijk om beton bij een betoncentrale te bestellen en met een betonauto aan te laten voeren.
Bouwstenen en betonmix worden meestal met de hand gemaakt.

Meer foto's
Filmpje
 
-------------------------------------------
21 maart 2019
Bedankje namens de kinderen
Alimatou heeft de kinderen van de Primary school verteld over de start van de bouw van de Primary school. Namens alle kinderen werden de AFAS foundation en de stichting Onderwijs voor Gambia bedankt voor hun hulp.



Meer foto's

Filmpje
 
-------------------------------------------
21 maart 2019
Tekenen van contract met bouwer en start van het project
Tijdens een korte discussie over het project en het contract stelde de bouwer voor om voor de watervoorziening een borehole te maken; deze is veel betrouwbaarder dan de waterleiding en de school hoeft dan niet te betalen voor het geleverde water. Dit voorstel werd unaniem aangenomen.
Na deze discussie kon het contract getekend worden door het School Management Committee en de bouwer en werd de eerste termijn aan de bouwer betaald.
Het project werd met deze actie formeel gestart.



Meer foto's
Filmpje
 
-------------------------------------------
4 maart 2019
Opruimen en egaliseren van schoolterrein
Afgelopen weekend zijn de jongeren van de community druk bezig geweest met het opschonen en egaliseren van het terrein van de Primary school zodat het terrein bouwklaar is voor de bouw van de school. De zwaarste klus was het wegbreken van de resten en de fundering van een vroegere omheining. Zelfs de jongste kinderen hielpen mee met het sjouwen van de stenen.



meer foto's

Sulayman heeft met z'n telefoon wat opnames gemaakt. Helaas heeft hij onze instructies voor het maken van opnames niet goed toegepast en heeft hij in portrait mode opgenomen i.p.v. landscape mode en heeft hij z'n telefoon teveel bewogen tijdens het opnemen.
Maar het filmpje dat we met de opnames hebben gemaakt geeft toch wel een indruk.

 
-------------------------------------------
25 februari 2019
Project plan voor het project
Bij onze aanvraag bij de AFAS foundation hadden we een globaal project plan gemaakt om inzicht te geven in het project.
Maar omdat het project in Gambia door het School Management Committee (SMC) gecoördineerd en gemanaged moet worden is het erg belangrijk dat het SMC een zelf gedegen project plan maakt.
Tijdens een vergadering met het SMC eind januari hebben we daarop dan ook aangedrongen.
Voorkomen moet worden dat het project op de "Gambian way" wordt uitgevoerd en die is meestal gewoon beginnen en al doende wel zien wanneer beslissingen nodig zijn.

Wij hebben duidelijk gemaakt dat de sponsor van het project onze stichting een groot bedrag aan geld toevertrouwt en dat onze stichting ervoor verantwoordelijk is dat het geld goed besteed wordt en er geen geld verspild wordt. Bovendien gaat het project door het maken van een project plan veel beter "leven" voor het SMC en de community.
Het SMC heeft onze boodschap goed begrepen en heeft een tweetal groepen geformeerd om alle aspecten uit te werken. Wij hebben een raamwerk voor het projectplan aangeleverd met daarin belangrijke aspecten als volgorde van activiteiten, verantwoordelijkheden en bevoegdheden en overleg en communicatie. Tijdens dit proces is intensief overlegd geweest met de bouwer van het schoolgebouw.
Zo is besloten om de vorm van het gebouw te wijzigen van een recht gebouw in een L-vormig gebouw.
Een L-vormig gebouw is veel beter op het schoolterrein te positioneren.



De bouwer heeft aangegeven dat hij het schoolgebouw voor 1 oktober kan opleveren.

Half februari heeft het SMC een projectplan opgeleverd, doch het accent bij dit projectplan lag nog te veel bij het verklaren waarom de school zo belangrijk is voor de community en te weinig bij project control, taken en bevoegdheden en timing.
Onze stichting heeft de community daarom een handje geholpen met het toevoegen van de ontbrekende delen aan het project plan.

Vanaf half juni kan in Gambia het regenseizoen losbarsten; dat betekent niet dat het alle dagen zal regenen waardoor bouwen niet mogelijk is.
Wel kan door de regen de bereikbaarheid van het bouwterrein moeilijk worden voor zwaar bouw-transport (alle wegen zijn onverharde zandwegen).
De aannemer van het schoolgebouw start daarom met het regelen en naar de bouwlocatie transporteren van de bouwmaterialen zodat de bouw niet zal stagneren door het niet tijdig kunnen aanvoeren bouwmaterialen.
Op de bouwlocatie zal een bewaakte opslag voor de materialen worden ingericht.

Omdat bij de bouw voldoende water beschikbaar moet zijn zal eerst de watervoorziening worden gerealiseerd. Dit is een hoog geplaatste watertank die vanuit een laag geplaatste watertank wordt gevuld. Deze hoogeplaatste watertank zorgt voor goede waterdruk.
De laag geplaatste watertank wordt vanuit de waterleiding gevuld.
 
-------------------------------------------
4 februari 2019
AFAS foundation gaat helpen met de Primary school

Vandaag hebben we het prachtige bericht gekregen dat de AFAS foundation onze stichting gaat helpen met het realiseren van de schoolfaciliteiten voor de Primary school in Sukuta Madina.
Geweldig dat we samen kunnen werken aan een betere toekomst van de kinderen in Sukuta Madina.
Nadat we Alimatou hadden doorgegeven dat AFAS gaat helpen met de Primary school heeft Alimatou meteen het goede nieuws doorgegeven aan de moeders.



meer foto's
 
-------------------------------------------
24 januari 2019
Bezoek aan de Yundum Lower Basic School
De bouwer van onze Primary School heeft in Gambia al een aantal scholen van hetzelfde ontwerp gebouwd. Om een indruk te krijgen van het schoolgebouw heeft hij ons meegenomen naar de Lower Basic School in Yundum. Door voor eenzelfde soort schoolgebouw te kiezen kunnen de bouwkosten behoorlijk lager zijn dan bij een geheel nieuw en afwijkend ontwerp.
Het gebouw heeft leslokalen op de begane grond en op de eerste verdieping. Deze eerste verdieping is bereikbaar via een trappenhuis. Voor de lokalen op de begane grond is een veranda van twee meter breed gemaakt en op de eerste verdieping is een galerij van ook twee meter breed.
Zoals bij bijna alle scholen in Gambia bestaan de ramen uit een raster (zonder glas dus).
Om inregenen te voorkomen heeft het dak een grote overstek.



meer foto's
 
-------------------------------------------
23 januari 2019
Bespreking met de bouwer en het School Management Committee
Vandaag hebben we kennis gemaakt met de bouwer van de Primary school en met deze bouwer en het School Management Committee het project besproken.
De bouwer, Bogis General Goods and Construction company, heeft in Gambia al verschillende scholen gebouwd van het type school dat ook voor Sukuta Madina is gekozen. Met de bouwer is een afspraak gemaakt om de Lower Basic School in Yundum te bekijken; deze school is recent door Bogis gebouwd.



meer foto's
 
-------------------------------------------
13 december 2018
Aanvraag bij AFAS foundation



Op 13 december 2018 heeft onze stichting bij de AFAS Foundation een verzoek ingediend voor hulp bij de realisatie van een Primary school in Sukuta Madina.
De AFAS Foundation is in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen opgericht door AFAS Sofware.
Bij ons verzoek aan de AFAS Foundation hebben we de achtergrond van de community Sukuta Madina belicht en het effect van onze onderwijsprojecten van de afgelopen jaren op deze community beschreven.
Ook hebben we bij het verzoek een project plan ingeleverd waarin is omschreven wat het project omvat en met welke schoolfaciliteiten duurzaam het verschil gemaakt kan worden.
Duurzaam heeft betrekking op de schoolfaciliteiten en op de resultaten van het daarmee geleverde onderwijs.

In een kort filmpje hebben we de AFAS Foundation iets van Gambia, de community en van onze scholen laten zien en vertellen ouders waarom een eigen school zo belangrijk is en wat zo'n school voor het leven van hun kinderen en henzelf betekent.
Belangrijk voor de aanvraag was ook de goedkeuring van het Ministerie van Onderwijs voor een eigen Primary school en de toezegging van het ministerie dat de salarissen van de leerkrachten door de overheid zullen worden betaald zodra de schoolfaciliteiten gereed zijn.

Op grond van bovenstaande informatie en een persoonlijk gesprek heeft de AFAS Foundation besloten om onze stichting financieel met het project te gaan helpen.

Het project omvat:
- een schoolgebouw met acht leslokalen en kantoor- en opslag ruimte
- toiletten voor meisjes, jongens en leerkrachten
- watervoorziening (drinkwater en water voor de toiletten); de waterleiding is te onbetrouwbaar
- elektriciteitsvoorziening via een solar-systeem
- schoolmeubeltjes voor de kinderen
- overig meubilair voor de school
- inrichting schoolterrein; ommuring, banken, groenvoorziening en speeltoestellen
- school- en leermiddelen

In één van de leslokalen zal een schoolbibliotheek worden ingericht.
Dat lokaal zal worden ingericht met groot meubilair zodat het lokaal geschikt is voor volwassenen en jeugd. Mogelijk zal dit lokaal in de toekomst ook gebruikt worden voor computer-onderwijs voor de jongeren van de community.
 
-------------------------------------------
24 november 2018
Bijeenkomst community Sukuta Madina
Op zaterdag 24 november heeft het School Management Committee van Sukuta Madina een bijeenkomst georganiseerd waarin de ouders en andere dorpsbewoners konden aangeven waarom een Primary school in hun community zo belangrijk is.
Hoe kan een eigen Primary voor de kinderen, de ouders en andere dorpsbewoners het verschil maken?

Veel dorpsbewoners waren aanwezig bij deze bijeenkomst en maakten van de gelegenheid gebruik om hun mening te geven.
Kwaliteit van onderwijs, betrokkenheid van ouders bij de school, het met de kinderen mee ontwikkelen van de ouders, de zekerheid dat de kinderen veilig op school zitten waardoor de ouders met een gerust gevoel naar de markt kunnen, een plaats voor voorlichting aan jeugd en ouders, mogelijkheden voor onderwijs voor ouderen.



meer foto's
 
-------------------------------------------
1 oktober 2018
Start van een Primary-2 klas
De kinderen die in het schooljaar 2017-2018 in de Primary-1 klas zaten zijn in het nieuwe schooljaar 2018-2019 doorgestroomd naar de Primary-2 klas en de kinderen van de Nursery-3 klas zijn doorgestroomd naar de Primary-1 klas.
De lessen voor deze twee Primaryschool klassen worden in de middag gegeven in twee leslokalen van de Nurseryschool. Modou Bah geeft les aan Primary-1 en Alimatou geeft les aan Primary-2.
De twee leslokalen van de Nurseryschool zijn ingericht met schoolmeubeltjes uit scholen in
Zwolle-Windesheim en Friesland.



meer foto's
 
-------------------------------------------
9 juni 2018
Grond voor de Primary school beschikbaar
Muhammed Jabbi heeft ervoor gezorgd dat er een deel van het terrein naast de Nurseryschool beschikbaar is gekomen voor de nieuw te bouwen accommodatie voor de Primaryschool.
Muhammed heeft een groot stuk land dat hij elders in Gambia bezat verkocht en met de opbrengst
1.000 m2 voor de Primary school gekocht.
Het was erg moeilijk om grond te krijgen voor de school; de meeste grond is van mensen buiten Sukuta Madina en deze mensen willen hun grond niet schenken of voor een lage prijs verkopen.
Fijn dat Muhammed deze belangrijke beslissing heeft genomen voor de kinderen van Sukuta Madina.

Het zou mooi geweest zijn als Muhammed het hele terrein naast de Nurseryschool had kunnen kopen zodat er meer ruimte geweest zou zijn voor sport en spel voor de kinderen.
Gelukkig is het terrein van 1.000 m2 voldoende voor een schoolgebouw en toiletvoorzieningen.



meer foto's
 
-------------------------------------------
22 januari 2018
Goedkeuring voor een Primary school in Sukuta Madina
Op 22 januari 2018 heeft het ministerie van Basic en Secondary education een "Approval to operate a private school" afgegeven voor de Lift Lower Basic school in Sukuta Madina.
Vooruitlopend op deze goedkeuring was in september 2017 reeds begonnen met de laagste klas (grade one) van deze school.
 
-------------------------------------------
2 oktober 2017
Start van de Primary school met een Primary-1 klas

De Lift Primary school in Sukuta Madina is van start gegaan. Een mooie nieuwe mijlpaal in Sukuta Madina.
Maar voordat het zover was moest eerst het leslokaal voor de Primary-1 klas worden ingericht.
Eerder dit jaar had onze stichting een mooie partij schoolmeubelen van een school in Meppel gekregen. Deze schoolmeubeltjes konden samen met de meubeltjes die al eerder van de Regenboogschool in Bedum waren ontvangen in de vroegere ruimte van het naaiatelier worden geplaatst.

Voor de Lift Primary school is een nieuw schooluniform ontworpen gebaseerd op het uniform van de Lift Nursery school. Bij het schooluniform van de Primary school hebben de meisje mouwtjes in hun jurk en dragen de jongens een lange broek.

 
-------------------------------------------
1 maart 2017
Ook een Primary school in Sukuta Madina

De kinderen van Sukuta Madina zijn voor Lower Basic onderwijs aangewezen op de Sukuta Lower Basic school. Dit is een zeer grote school met meer dan 2.500 leerlingen op voor de meeste kinderen meer dan een half uur lopen.
De community van Sukuta Madina denkt dat met een eigen kleinschalige Primary school in Sukuta Madina een veel hogere kwaliteit onderwijs kan worden aangeboden waardoor de kinderen de voorsprong die ze op de Lift Nursery school hebben opgebouwd verder kunnen uitbouwen.

De community heeft onze stichting gevraagd om te helpen met het realiseren van faciliteiten voor een Primary school. Maar dergelijke hulp is niet op korte termijn realiseerbaar.
Er moeten sponsors gevonden worden en sponsors zijn niet bereid geld te geven voor de aankoop van dure grond.

De community van Sukuta Madina zal doorgaan met de plannen voor een eigen Primary school en bij het ministerie van Onderwijs goedkeuring voor een Primary school aanvragen.
Het plan is om in september met een Primary-1 klas te beginnen in een lokaal van de Nursery school.
De kinderen die in julie de Lift Nursery-3 klas verlaten zullen doorstromen naar deze Primary-1 klas.

 
-------------------------------------------
31 december 2016
Een stukje geschiedenis in Sukuta Madina
De stichting Onderwijs voor Gambia is in 2012 gestart met onderwijshulp in Sukuta Madina, een community in het westen van Gambia. Net zoals in het grootste deel van Gambia leven de meeste mensen in Sukuta Madina ver onder de armoedegrens. Er is hoge werkeloosheid , het gezinsinkomen is erg laag en de gezinnen zijn groot. De huisvesting en sanitaire voorziening zijn erg slecht en in veel gezinnen is nauwelijks voldoende geld voor voeding. Veel gezinnen zijn incompleet door het jong overlijden van één of beide ouders of door de scheiding van de ouders. In deze omstandigheden moeten veel kinderen opgroeien en hun weg zien te vinden. Dit alles heeft op z’n weerslag op onderwijs en ontwikkeling van de kinderen. De armoede wordt daardoor overgedragen van generatie op generatie.
In Sukuta Madina zijn twee personen, Muhammed Jabbi en zijn vrouw Alimatou die zich gedreven inzetten voor onderwijs in hun community. Maar niet alleen zetten zij zich in voor onderwijs; hun huis staat altijd voor iedereen open en zij helpen waar ze kunnen.

Muhammed Jabbi is hoofd van een grote middelbare school in Brufut; hij heeft deze school van de grond af aan opgebouwd en op dit moment krijgen meer dan 2.300 kinderen onderwijs op deze school. Alimatou is Headmistress van de Nursery school in Sukuta Madina.

In Sukuta Madina en directe omgeving was tien jaar geleden voor de kinderen geen mogelijkheid om nursery onderwijs (kleuter onderwijs) te volgen. De jonge kinderen hingen wat thuis of op straat rond. Muhammed is daarom in 2008 begonnen met het realiseren van een Nursery school in Sukuta Madina maar door geldgebrek was het schoolgebouw met twee leslokalen in 2012 nog lang niet klaar.
Wij hebben toen besloten om te helpen. Dat heeft uiteindelijk in meerdere fasen geresulteerd in een Nursery school met vijf leslokalen, een kantoor, een opslag en toiletvoorzieningen. Tevens is de school aangesloten op stromend water en elektriciteit. Op deze school krijgen nu meer dan 200 kinderen kleuteronderwijs. Veel van deze kinderen hebben een sponsor in Nederland die elk schooljaar 50 euro betaalt en daarmee een deel van de schoolkosten voor hun sponsorkind voor z’n rekening neemt.
Alle kinderen krijgen dagelijks een warme lunch op school; deze lunch wordt betaald uit een deel van de sponsorbijdragen en voor een deel uit andere donaties.